FAQ – Wet DBA

Kan binnen Rosales Zorg nog met zzp’ers worden gewerkt vanaf 01-01-2025?

Binnen Rosales Zorg zijn het altijd maatwerkopdrachten, waarin specifiek gematcht wordt op de competenties van jou als zorgprofessional aan de zorgbehoefte van de cliënt; als je met de juiste modelovereenkomst werkt en een goede opdrachtbeschrijving hebt (doelstelling, resultaatinspanning, periode, autonome professionaliteit en waar draag jij als zorgprofessional zelf jouw verantwoordelijkheid), dan is werken met zzp’ers binnen Rosales Zorg nog steeds mogelijk.

Moet je meerdere opdrachtgevers hebben als zzp’er?

De belastingdienst kiest voor een zogenaamde ‘holistische aanpak’. Zij heeft een 10-tal criteria voor ondernemerschap van de zzp’er waarop getoetst wordt. Het hebben van meerdere opdrachtgevers is een van de criteria. Per situatie wordt bekeken waar het zwaartepunt binnen de weging van de criteria ligt. Het gaat hier niet om een papieren werkelijkheid, maar de belastingdienst kijkt naar de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden, dus feiten en omstandigheden.

Verandert er veel voor de zzp’ers die voor Rosales Zorg werken?

De opdrachtbeschrijvingen en overeenkomsten zullen wij passend maken.
Tot op heden verzorgen wij een aantal zaken voor zzp’ers en dragen o.a. de financiële risico’s van slecht betalende opdrachtgevers. In de werkprocessen zullen wij ook een en ander gaan aanpassen; zelf als zorgteam roosteren, zelf factureren en zelf het financiële risico dragen van slecht betalende opdrachtgevers. Daarnaast eisen wij per 01-01-2025 van zzp’ers dat zij zich aansluiten bij het keurmerk ZOIZ (www.zoiz.nl).

Kun je met een groep zzp’ers een coöperatie beginnen binnen de wet DBA?

Ja, dat kan. Maar de belastingdienst toetst steeds aan de hand van de vraag “wat is de daadwerkelijke opdracht die jullie uitvoeren?” Dus bijv. het invullen van reguliere diensten die ingebed zijn in een zorgorganisatie, daarvan zal de belastingdienst zeggen dat er sprake is van schijnzelfstandigheid. Bij een specialistische zorgopdracht geldt dat weer niet. Het hangt af van de feiten en omstandigheden.

Is de wet DBA een storm in een glas water waarop de politiek terug zal komen?

De weg naar meer vast personeel en minder flexpersoneel is ingezet en zal worden vervolgd. De lonen in de cao’s jeugdzorg, ggz zorg en gehandicaptenzorg zijn behoorlijk verhoogd, het werken met flexwerkers op contract is extreem duur geworden (voor zorgorganisaties is het bij ons goedkoper om met zzp’ers te werken). De omslag naar vast personeel en minder flexpersoneel zal wel voor de nodige hobbels zorgen en tijd vragen.

Ziet de belastingdienst Rosales Zorg en Kroek&Partners als aparte partij?

Nee, wij zijn voor de belastingdienst 2 aparte bedrijven. De belastingdienst zal Rosales Zorg of Kroek&Partners echter niet beoordelen. Als zij boekenonderzoek zouden doen bij bijv. Rosales Zorg dan kijken zij naar de manier waarop wij samenwerken met zzp’ers (overeenkomsten, opdrachtbevestiging) en gaan vervolgens naar de praktijk om te toetsen of jouw opdracht EN invulling daarvan voldoet aan de eisen van het zelfstandig ondernemerschap. De belastingdienst beoordeelt de relatie tussen de opdrachtgever en de zzp’er.

Dus 1-op-1 opdrachten worden meer gezien als geschikt voor zzp’ers, dan als ik op een groep werk?

Ja. Bij het werken op een groep onder aansturing, waarbij jij persoonlijk geen verantwoordelijkheid draagt voor het resultaat, kunnen geen zzp’ers worden ingezet. Binnen een 1-op-1 opdracht waar jij wel specifiek op gematcht bent en zelf verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn van de jongere en het resultaat, is inzet van zzp’ers wel mogelijk.

Worden verschillende opdrachtgevers (gemeenten) binnen Rosales Zorg gezien als meerdere opdrachtgevers?

Daarover krijgen wij verschillende feedback van juristen. Het is raadzaam om meerdere opdrachtgevers buiten Kroek&Partners te hebben – zichtbaar in je administratie.

Veel organisaties stoppen met zzp’ers, waar vind dan ik mijn opdrachten?

Dat is een keuze die de zzp’ers zelf moeten gaan maken. Het je bij ons – naast je zzp-schap- ook aanmelden als flexwerker op contract vergroot je kansen op mooie opdrachten. Flexwerken op contract kan altijd en op alle opdrachten, zzp’er zijn in de zorg wordt beperkt tot specifieke zorgopdrachten.

De pool zzp’ers is momenteel groter dan de pool uitzendkrachten, o.a. vanwege de tarieven. Hoe haalbaar is het dat de pool uitzendkrachten straks groot genoeg is?

We zitten in een positie waarin de wet voorschrijft het aantal zzp’ers terug te dringen, aan de andere kant zijn er niet genoeg flexwerkers op contract op de arbeidsmarkt. Bij Kroek&Partners kun je je zowel als uitzendkracht, als als zzp’er inschrijven.

Het verschil in uurloon voor zzp’ers en het door de cao’s geboden uurloon is een hobbel voor veel zzp’ers. Gaat de overheid daar nog iets in doen?

Ik verwacht van niet. Inschaling van flexkrachten op contract gebeurt door opdrachtgevers en daar heb ik geen invloed op. De cao’s zijn de afgelopen jaren wel aanzienlijk verbeterd. Binnen de cao heb je ook recht op vakantiegeld, pensioenopbouw, 13e maand e.d.

Ze maken het de zzp’ers wel moeilijk per 1 januari 2025.

Ze willen de criteria die gesteld worden aan het ondernemerschap (eigen website, eigen logo, eigen acquisitie, eigen administratie, eigen facturering, eigen risico, eigen resultaatverantwoordelijkheid) toetsen waaruit blijkt dat je als zzp’er iets anders doet dan de medewerkers in loondienstverband.

Als je de zaken zorgvuldig regelt, bestaan er toch zeker nog kansen voor zzp’ers?

Ja, dat klopt.

Ik maak me zorgen over het vinden van andere opdrachtgevers, omdat veel organisaties stoppen met zzp’ers.

Ja, dat is een ondernemersrisico als zzp’er. De belastingdienst wil zien dat je je profileert als een echte ondernemer, EN dat je op de juiste opdrachten wordt ingezet.
Je kunt je zaken als ondernemer nog zo goed op orde hebben, je loopt als ondernemer risico als de opdrachten waaraan je werkt niet voldoen aan de criteria van de opdrachtbeschrijving.
• Dus de opdrachtgever moet vooraf goed kijken of jij als zzp’er je zaken goed voor elkaar hebt,
• maar jij moet vooraf ook goed kijken of de opdrachtbeschrijving en overeenkomst voldoet aan de gestelde criteria.
De financiële consequenties kunnen ook voor jou als zzp’er fors zijn (bijv. geen zelfstandigenaftrek, nabetaling loonbelasting e.d.).
De relatie tussen opdrachtgever en zzp’er wordt beoordeeld door de wet DBA.

Hoe voorkom je dat je als zzp’er een relatie aangaat met een opdrachtgever die vervolgens niet voldoet aan de wet DBA?

Dat kun je niet uitsluiten. Ook dat is een ondernemersrisico als zzp’er. Jurisprudentie in de loop van 2025 zal uitsluitsel geven over het grijze gebied.

Ik heb nu al meerdere opdrachtgevers, voldoe ik daarmee aan de zzp criteria?

Meerdere opdrachtgevers is mooi, maar zorg er steeds voor dat iedere opdrachtbeschrijving passend is bij de opdracht waarvoor jij verantwoordelijkheid draagt EN dat je voldoet aan de criteria voor je ondernemerschap. Gezagsverhouding en inbedding in een organisaties zijn duidelijke contra-indicaties voor het werken met zzp’ers.

In casuïstiek van Rosales Zorg is steeds een gz psycholoog betrokken die de behandellijnen uitzet en eindverantwoordelijk is voor de zorg. Wordt dit ook gezien als een gezagsrelatie?

Nee, een behandelaar op een casus geldt niet als gezagsrelatie. De jeugdwet stelt dat er een behandelplan moet worden opgesteld door een BIG geregistreerde gz psycholoog. Het behandelresultaat staat voor de zzp’er vast bij aanvang van de opdracht. De zorgcontroller controleert of de zzp’ers op inhoud uitvoeren wat de behandeldoelstellingen zijn.

Het is dus sowieso aan te raden mij aan te melden bij het keurmerk ZOIZ?

Ja, jullie krijgen daar binnenkort ook een brief over. Met het keurmerk voldoe je aan alle technische eisen voor het ondernemerschap.

Kan ik naast een loondienstbetrekking ook zzp’er zijn?

Ja, dat kan. Maar de criteria voor jou als ondernemer/zzp in die opdrachten veranderen er niet door. Per opdracht wordt een weging gemaakt.

Wat houdt actieve handhaving op de wet DBA in? 

De wet DBA (deregulering beoordeling arbeidsrelatie) is in 2016 in werking getreden en heeft als doel om schijnzelfstandigheid en fraude van zzp’ers te voorkomen. De belastingdienst heeft hier tot nu toe geen actieve controles op gedaan, maar gaat dat vanaf 01-01-2025 wel doen. Zij gaan de arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer beoordelen. Zij maken de beoordeling aan de hand van een 10-tal criteria waaraan de opdracht en de zzp’er qua ondernemerschap moeten voldoen, wil er geen sprake zijn van een loondienstconstructie. Deze controlecriteria vind je terug op de website van de belastingdienst.

Kroek&Partners werkt als uitzendbureau binnen de kaders van de wet DBA en is momenteel druk om haar organisatie daarvoor optimaal in te richten en eigen vragen over de wet DBA bij arbeidsjuristen en belastingadviseurs neer te leggen en beantwoord te krijgen. Ook informeren wij opdrachtgevers en zorgprofessionals over de wet DBA. Vandaar dit wekelijks vragenuurtje tot 01-01-2025 waarin je al je vragen over de wet DBA kunt stellen. 

Gaan jullie alleen in zorgopdrachten werken, of ook in losse diensten? 

Voor opdrachten die voldoen aan de wet DBA waarin een zzp’er autonoom zijn professionaliteit kan laten zien, – zoals in maatwerktrajecten waarbij wij als Kroek&Partners verantwoordelijk zijn voor de totale zorg voor 1 cliënt of voor een groep zzp’ers – , zullen wij zzp’ers blijven inzetten.  

In reguliere zorgorganisaties geldt dat de aanvragen van losse diensten of detacheringsopdrachten zijn ingebed in de organisatie en onder het gezag van de zorgorganisatie worden uitgevoerd; daarop zetten wij alleen flexwerkers op contract  (= loondienstverband) in. 

Kroek&Partners is niet tegen ondernemerschap, maar maakt wel een duidelijke keuzes tussen opdrachten voor zzp’ers (in maatwerktrajecten) en flexwerkers op contract (losse diensten en detacheringen binnen zorgorganisaties). 

In 2025 is het bij Kroek&Partners Interimzorg mogelijk tegelijkertijd voor beide vormen (zzp’er en flexwerker op contract) ingeschreven te zijn. Op het moment dat jij reageert op een opdracht of dienst is altijd duidelijk of je de keus hebt om deze als ondernemer of als medewerker in loondienst uit te voeren. Op het moment dat wij op basis van de wet DBA van mening zijn dat de opdracht alleen als flexwerker op contract kan worden uitgevoerd, heb je altijd de mogelijkheid de dienst wel of niet aan te nemen.  

Het kan dus voorkomen dat vanaf 2025 bepaalde opdrachten bij Kroek&Partners niet meer beschikbaar zijn als je aangeeft dat je alleen als ondernemer aan de slag wilt.  

Wat houdt loondienstverband in? Word je dan minder betaald?  

Een loondienstverband houdt in dat jij bij ons op een tijdelijk contract aan het werk gaat. Wij zijn aangesloten bij de NBBU, dat is de Nederlandse branchevereniging voor bemiddelen en uitzenden. Wij zijn daarin SNA gecertificeerd, wat een garantie is voor opdrachtgevers dat wij een betrouwbare partij zijn. Wij gaan met elkaar een contractuele verplichting aan met bijvoorbeeld een 0-urencontract waarbij je betaald krijgt voor de uren die je werkt en krijg je niet betaald voor uren die je niet werkt. Je kunt met ons ook een contract aangaan met een vooraf afgesproken aantal uren per week (bijv. 24, 32, 36) en heb je de verplichting om voor ons te werken, maar heb je ook de garantie dat je salaris betaald wordt. Voor flexwerkers op contract zijn wij vanuit cao’s verplicht de zogenaamde ‘inlenersbeloning’ te volgen. Voor de cao jeugdzorg geldt daarvoor als pedagogisch medewerker schaal 7, voor de cao gehandicaptenzorg schaal 40. Als medewerker in loondienst krijg je separaat de ORT betaald, bouw je vakantiedagen op, word je doorbetaald bij ziekte, kun je kosteloos deelnemen aan scholingen, en dergelijke.  

Als flexwerker kun je alle opdrachten aannemen die je wilt, met dien verstande dat je werkzaamheden binnen de Arbeidstijdenwet (ATW) vallen. Binnen de arbeidstijdenwet mag je maximaal 55 uur per week werken, waarbij over een periode van 3 maanden een gemiddelde geldt van 45 uur per week.  

Wordt de actieve handhaving van de wet DBA uitgesteld? 

Actieve handhaving van de wet DBA door de belastingdienst gaat in vanaf 01-01-2025, maar 2025 is een soort van overgangsjaar waarin uitzendbureaus en zorgorganisaties de gelegenheid krijgen op een goede manier samen te werken met zzp’ers. De belastingdienst zal dat jaar milder zijn in opgelegde maatregelen; er zal wel gecontroleerd worden, maar boetes en dergelijke worden niet opgelegd. 

De belastingdienst toetst op schijnzelfstandigheid aan de hand van een 10-tal criteria waaraan opdracht, opdrachtgever en zzp’er (ondernemer) moeten voldoen via de zgn. ‘holistische benadering’. Dit houdt in dat per situatie wordt gewogen welke van de 10 geschetste criteria het zwaarst meetellen in hun afweging en dat het niet alleen gaat om een papieren werkelijkheid, maar dat deze juist ook in de praktijk aantoonbaar moet zijn (feiten en omstandigheden). Een belangrijk criterium voor het kunnen werken met zzp’ers is in ieder geval het ontbreken van een gezagsrelatie tussen zorgorganisatie en zzp’er en dat de werkzaamheden/functie niet ingebed zijn bij de zorgorganisatie. Onder andere daarom kiest Kroek&Partners Interimzorg ook voor inzet van zzp’ers bij maatwerkopdrachten en flexwerkers op contract bij reguliere groepsdiensten of detacheringen. Je loopt als zzp’er risico’s als je ingezet wordt op opdrachten die als schijnzelfstandigheid worden aangemerkt door de belastingdienst (denk aan loonheffingen, wegvallen van andere fiscale voordelen). 

Hoeveel uur mag je in 2025 als zzp’er werken per opdrachtgever? 

Wettelijk gezien staat hier geen maximum op. Je bent immers als ondernemer eigen baas. Kroek&Partners stelt dat wij zzp’ers voor maximaal 60 declarabele uren per week inzetten in verband met de kwaliteit die wij willen leveren met onze zorgprofessionals. 

Wordt werken voor 3 uitzendbureaus ook als 3 opdrachtgevers aangemerkt? 

 Ja, als jij kunt laten zien dat je als zzp’er voor 3 verschillende bureaus opdrachten uitvoert, dit als 3 opdrachtgevers wordt aangemerkt.  

Kun je zzp’er zijn naast een loondienstverband? 

Dat is mogelijk, waarbij je voor de belastingdienst moet kunnen aantonen dat de opdrachten die je als zzp’er uitvoert voldoen aan de criteria die de belastingdienst daaraan stelt. 

Is er al jurisprudentie over de inzet van zzp’ers? 

Tot nog toe ligt er alleen jurisprudentie over het zogenaamde ‘Deliveroo-arrest’ waarin de 10 criteria staan waarheen in dit document al eerder werd verwezen. Je draagt als zzp’er een eigen ondernemersrisico, je hebt een resultaatverantwoordelijkheid, bepaalt zelf je tarief, bepaalt zelf wanneer je wel en niet werkt, voert zelf een deugdelijke administratie, hebt een eigen website e.d. 

Als flexwerker op contract bepaal je dus niet je eigen uurloon? 

Dat klopt, voor flexwerkers op contract moeten wij qua uurloon aansluiten op de cao lonen van de opdrachtgevers. 

Mag je als uitzendkracht bijv. 3 maanden voor een uitzendbureau werken en de resterende maanden van het jaar als zzp’er? 

Ja, dat mag. Als zzp’er is er geen wettelijk maximum aan het aantal uren dat je werkt, wel worden er dezelfde criteria gesteld aan opdrachten als bij een full time zzp-schap.  

Waarom werkt Kroek&Partners met het keurmerk ZOIZ? 

Tot op heden doen wij de screening van zzp’ers en hun documenten (diploma’s, verzekeringen, vog’s, certificaten, referenties e.d.) zelf en investeren hierin en dat is niet conform de wet de DBA. De wet DBA zegt dat de ondernemer zelf verantwoordelijk is voor het op orde houden van zijn documentatie en administratie. Daar ziet ZOIZ op toe en toetst maandelijks. De zzp’er stelt zelf zijn eigen dossier samen en is daar verantwoordelijk voor. Bij signalen van fraude met documenten wordt door de stichting ZOIZ het keurmerk niet afgegeven en wordt er aangifte gedaan bij de politie en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. ZOIZ speelt daarnaast in op het fiscaal kompas en ondersteunt de zzp’ers om hieraan te voldoen. Bovendien heeft ZOIZ een schil van adviseurs die de zzp’ers ondersteunen.  

Kroek&Partners wil vanaf 2025 alleen nog werken met zzp’ers die aangesloten zijn bij het keurmerk ZOIZ.  

Ik moet toch ook nu al aan die ondernemerscriteria voldoen, waartoe dan het keurmerk ZOIZ?  

Door als zzp’er lid te zijn van het keurmerk ZOIZ maak je voor opdrachtgevers (dus niet alleen voor Kroek&Partners) aantoonbaar dat jij qua ondernemerschap voldoet aan de criteria van de belastingdienst. Opdrachtgevers (en ook wij) deden voor de zekerheid altijd een screening op betrouwbaarheid van de zzp’ers en hun documentatie, en haalden hen bepaalde werkzaamheden uit handen die met ondernemerschap te maken hebben. Zo stelden wij het uurtarief vast en verzorgden voor zzp’ers kostenloos facturen, wij betaalden de zzp’ers uit voordat de eindklant ons had betaald (waardoor de zzp’ers geen enkel financieel risico liepen), e.d. Dat hadden wij graag voortgezet omdat we daarmee naar klanten konden instaan voor een bepaalde kwaliteit van zzp’ers, maar dit is niet overeenkomstig de wet DBA en wij zullen ons werkproces daarop gaan aanpassen. 

Wat zijn de kosten voor het keurmerk ZOIZ? 

Voor exacte bedragen hiervan wordt verwezen naar www.zoiz.nl. 

Ik sta al ingepland voor diensten in januari, kunnen deze door jullie ingetrokken worden? 

Dit hangt af van de opdracht en hoe wij die per 01-01-2025 kwalificeren. Er zal altijd met je overlegd worden of je de opdracht die je nu als zzp’er uitvoert bijvoorbeeld in loondienst wilt vervolgen, of dat je de opdracht terug wenst te geven.  

Voldoet mijn huidige modelovereenkomst met Kroek&Partners aan alle nieuwe eisen van de wet DBA? 

Daarover zijn wij nu in gesprek met juristen. Mogelijk worden de modelovereenkomsten nog aangepast. Wel is al duidelijk dat we per opdracht steeds met een opdrachtbevestiging moeten gaan werken.   

Kunnen we als zzp’ers met jullie onderhandelen over het uurtarief? 

Daar staan wij voor open, maar wij maken met eindopdrachtgevers financiële afspraken waarbinnen de tarieven met zorgprofessionals wel moeten passen – en dit kan naast kwaliteit, wel onze keuze voor zzp’ers bepalen.

Kan ik mij als zzp’er op opdrachten laten vervangen? 

Ja, formeel is dat zeker een van de criteria als zzp’er. Daarbij zal door ons dan wel gekeken worden naar het bij Kroek&Partners ingeschreven zijn, het beschikken over het ZOIZ keurmerk is een pre en of betrokkene qua competenties en persoonlijkheid passend is binnen de specifieke zorgopdracht en aan de resultaatverplichting kan voldoen. Kroek&Partners is bij zorgopdrachten uiteindelijk verantwoordelijk voor de geleverde zorg en wil dit kunnen garanderen. 

Is alles al duidelijk rond de actieve handhaving van de wet DBA? 

Nee, er is helaas nog veel onduidelijk over de handhaving van de wet DBA. Wij willen als Kroek&Partners voldoen aan de wet DBA en tegelijkertijd invulling geven aan onze zorgplicht. In de loop van 2025 zullen de kaders nader worden bepaald over de inzet van zzp’ers en zal er jurisprudentie komen over het grijze gebied. Naar aanleiding daarvan zullen wij ons beleid verder aanpassen

Ik ben in loondienst en werk daarnaast 8-16 uur in de week als zzp’er in de gehandicaptenzorg. Welke consequenties heeft de actieve handhaving van de wet DBA voor mij? 

De wet DBA (deregulering beoordeling arbeidsrelatie) heeft betrekking op jouw uren gemaakt als zzp’er. Daarbij wordt gekeken of de opdracht EN jouw ondernemerschap matchen en voldoen aan de criteria van de wet DBA. Deze controlecriteria vind je terug op de website van de belastingdienst via deze link.

Je maakt zelf de afweging of je als zzp’er door wilt gaan, of bijvoorbeeld gaat kiezen voor een uitzendconstructie zodat je de opdracht kunt behouden. Als je contact opneemt met ons kunnen we je aangeven wat daartoe bij ons de mogelijkheden zijn (zo heb je bijvoorbeeld als uitzendkracht in het weekend wel recht op ORT en als zzp’er niet). Grote organisaties in de gehandicaptenzorg hebben al aangegeven in 2025 het werken met zzp’ers terug te dringen en alleen nog met uitzendkrachten te willen werken voor flexibele inzet.

Wat maakt het dat er bij jullie nog wel periodeopdrachten zijn in 2025 en bij bijvoorbeeld Antes Parnassia, Julius en Rivierduinen totaal geen zzper meer aan de slag kan? 

Onze opdrachtgevers nemen zelf hun standpunt in ten aanzien van de wet DBA. Een aantal zorgorganisaties heeft ervoor gekozen om vanaf 2025 alleen nog met uitzendkrachten te willen werken en niet meer met zzp’ers om alle risico’s op schijnzelfstandigheid te voorkomen. Wij moeten dit beleid voor die opdrachtgevers dan ook volgen. Naast invulling van reguliere diensten, bieden wij ook maatwerk zorgopdrachten aan voor gemeenten en zorginstellingen. In die situaties waarin er sprake is van een unieke, niet reguliere zorgvraag die tijdelijk vraagt om specialistische inzet die zelfstandig en niet onder gezag van de gemeente of zorgorganisatie wordt uitgevoerd, is inzet van zzp’ers wel mogelijk. Maar let wel, zowel de inhoud van de zorgopdracht, als de ondernemerscriteria van de zzp’ers moeten voldoen aan de eisen gesteld door de wet DBA. Dat je als zorgprofessional over zeer specialistische kennis en ervaring beschikt en SKJ geregistreerd bent is bijvoorbeeld inhoudelijk al een criterium dat in je voordeel spreekt. Daarnaast zul je als zzp’er moeten voldoen aan de criteria t.a.v. ondernemerschap die de belastingdienst aanhoudt.

Vanuit een eerdere mail heb ik begrepen dat er vanuit Kroek een quick scan zou komen. Is dit al gebeurd of gaat dit nog gebeuren? 

De quickscan heeft met name te maken met onze inschatting of zzp’ers die bij ons werken meerdere opdrachtgevers hebben. Dat is feitelijk een verantwoordelijkheid van de zzp’er zelf, maar wij kunnen op basis van het (hoge) aantal uren dat een zzp’er voor ons werkt wel inschatten of het aannemelijk is dat deze er nog 2 of meer opdrachtgevers bij heeft. Inmiddels hebben we deze eerste schifting gemaakt en gaan we binnenkort met deze zzp’ers in gesprek over de risico’s die zij en wij lopen in het kader van de wet DBA en hoe wij hier gezamenlijk tot een goede oplossing kunnen komen.

Moeten onze contracten aangepast worden in het kader van de wet DBA? 

Ja, voor zzp’ers zullen er binnenkort nieuwe contracten worden opgesteld, omdat deze momenteel niet 100% voldoen aan de wet DBA. Momenteel worden de contracten door ons met ondersteuning van een arbeidsjurist herzien. De herziening heeft o.a. betrekking op de (korte) duur van de opdracht en het feit dat de zzp’er zelf verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld facturering in verband met het aantonen van zijn ondernemerschap. Naast de herziening van deze modelovereenkomst moet er per zzp’er en per opdracht ook steeds een opdrachtbevestiging liggen waaruit blijkt waarom specifiek die zzp’er op die specifieke opdracht wordt ingezet. Dit zodat kan worden aangetoond dat inzet van de zzp’er gerechtvaardigd is. Dit is een enorme administratieve klus, waarvoor Kroek&Partners momenteel de mogelijkheden onderzoekt om dit zo efficiënt mogelijk te regelen.

In hoeverre moet voor de roostering per 01-01-2025 rekening worden gehouden met het beleid van Kroek&Partners dat een zzp’er maximaal 60 uur per week wordt ingezet? 

Ja daar moet je inderdaad rekening mee houden. Kroek&Partners is zich bewust van het feit dat zzp’ers niet onder de arbeidstijdenwet valt, maar wil wel de kwaliteit van zorg garanderen. Daarom geldt er nu een maximum van 60 uur per week, verdeeld over maximaal 2 opdrachten. Bij zeer specifieke casuïstiek kan hiervan in overleg worden afgeweken.

Moeten zzp’ers per 01-01-2025 voldoen aan de ondernemerscriteria van de belastingdienst? 

Ja, want de belastingdienst wil zien dat jij je als zzp’er in de markt zet en gedraagt als ondernemer en dus onder een ander belastingregiem valt. Het hebben van meerdere opdrachtgevers is daarbij slechts een van de criteria.
Zzp’ers zullen qua opdrachten vooral op kortdurende specialistische opdrachten kunnen worden ingezet, MITS zij wel voldoen aan de ondernemerscriteria, zoals bijvoorbeeld meerdere opdrachtgevers, autonoom werken, niet onder gezag van de opdrachtgever werken en zelf financieel risicodragend zijn.
De combinatie inhoud van de opdracht en aantoonbaar ondernemerschap van de zzp’er wordt bij een controle op schijnzelfstandigheid bekeken.

Een aantal zorgorganisaties geeft aan dat zij vanaf 01-01-2025 niet langer met zzp’ers willen werken. Maar de wet DBA geldt al vanaf 2016, dus waarom NU die ommezwaai van zorgorganisaties? 

Tot nu toe namen zorgorganisaties (en ook Kroek&Partners) noodgedwongen het afgewogen risico om zzp’ers in te zetten waar dat misschien niet altijd terecht was qua opdracht of ondernemerschap van de zzp’er. De krapte op de arbeidsmarkt vergrootte deze noodzaak. Door de actieve handhaving op naleving van de wet DBA – en daarbij het risico van naheffingen van sociale premies en boetes voor opdrachtgevers – stellen zorgorganisaties nu alles in het werk om schijnzelfstandigheid te voorkomen, door terug te keren naar uitzendkrachten/gedetacheerden. Ook zzp’ers lopen risico’s als er geconstateerd wordt dat er sprake is van schijnzelfstandigheid; boetes en het mislopen van fiscale voordelen van ondernemerschap.

Wekelijks vragenuurtje

Wij blijven dit vragenuurtje doen in november en december. Neem voor persoonlijke vragen contact met ons op. Bij twijfel leggen wij je vraag voor aan arbeidsjuristen. 

Meer informatie over de wet DBA en wat dat voor jou betekent? Klik hier

Wil je advies op maat over jouw situatie, neem dan contact met ons op.